معرفت ۱۱۰.

مراحل نفس از دیدگاه عرفان

جمعه, ۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۲۵ ب.ظ

در عرفان ؛ مراحل و عوالم نفس آدمی به شرح زیر گفته‌اند:

←← طبع
عبارت است از قوای طبیعی که مرحله نازله حقیقت انسانی است؛ یعنی قوای نباتی و آثار و افعال آن؛ مانند خوردن و نوشیدن و امثال آنها.

←← نفس
بالاتر از مرتبه طبع است که عبارت است از قوای حیوانی و إدراکات حس و خیال و وهم.

←← قلب
که توجه به عالم غیب دارد، ولی آمیخته است با نظر به عالم شهود . این مقام به مراتب از مقام نفس ، عالی‌تر و برتر است.

←← روح
آن مرتبه و مقام نفس ناطقه است که از چنگ قوای بدن و آثار طبع و نفس به کلّی رها شده و به عالم قدس پیوسته است.

←← سرّ
در این مقام است که عارف به معرفت حق و جمال الهی آشنا و بینا می‌شود و سرّ الهی را در همه موجودات مشاهده می‌کند.

←← خفیّ
عارف، در این مرتبه تنها خدا را مشاهده می‌کند.

←← اخفی
عارف، در این مقام فنای در حق است. منتها التفات به فنا هم در این مقام نیست، چنان‌که در مقام خفی بود. وصال در این مقام است.[۱۱]
هر یک از این مراتب هفت‌گانه به ترتیب از مرتبه دانی به مقام عالی می‌رسد و از شهر کوچکی به شهر بزرگی، تا در مقام اخفی به کشور پهناور هستی مطلق قدم می‌گذارد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۶
علی درزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی